Author Topic: waterwaardes  (Read 68 times)

Offline ajaan

• Overkoi Beginner
  • *
waterwaardes
« on: 31 July 2010, 12:58:51 »
Ph:   6.5
Gh:   6 a 7
Kh:   3
Nh4: 0.5
Nh3: ongevaarlijk
No2: 0
No3: 10
Po4: 2.0
Fe:   0.1
Cu:   0
Co2: 36

De KH is te laag, deze zou tussen de 5-10 moeten zitten.
De Po4 is veels te hoog, deze zou kleiner dan 1.0 moeten zijn.
De Fe is te laag, deze zou 0.5 moeten zijn.

Mijn conclusie:

Als ik de Kh verhoog met Kh-plus dan zouden de waterplanten het beter moeten gaan doen (zuurstof planten) waardoor er meer Po4 word opgenomen en dus de te hoge waarde zakt naar een
waarde van 1.0 of minder.
Heb ik dit goed geredeneerd????

Is het Fe tekort op te lossen met een stuk ijzer in het filter te leggen dat gaat oxideren?

Ik voer nu Hikari friend, zou dit ook iets met  mijn Po4 probleem te maken kunnen hebben? Fosfaat rijk voer?
Ook heb ik sinds kort een zeeffilter geplaatst, misschien dat dit helpt voor de water kwaliteit. Omdat deze op gravity werkt heb ik afgelopen week 14m3 water ververst (leidingwater)
ik wil niet weten wat de Po4 hier voor was.....

Mijn vijver is ongeveer 47 M3 (7.5×3.5×1.7) hier zitten 31 koi's in met een gemiddelde lengte van 50cm

Offline ajaan

• Overkoi Beginner
  • *
Re: waterwaardes
« Reply #1 on: 02 August 2010, 09:54:52 »
vandaag een een bus Sera Bio Balance halen om de minerale huishouding te verbeteren in de vijver. Plantengroei stimuleren en afbraak van Po4  verbeteren wat een betere water kwaliteit zou moeten beteken! :)

Offline zonnetje

• Algemene moderator
  • Overkoi Asagi
  • *
« Reply #2 on: 06 August 2010, 06:39:13 »
Hoe lang staat jouw vijver al?
Mij is namelijk geleerd niet te snel (eigenlijk helemaal niet) er iets in te doen
Mijn vijver draaide al aardig wat jaren en het enigste wat er hier gedaan werd is water verversen als het nodig is, de rest deed het filter maar vooral het plante gedeelte

Offline ajaan

• Overkoi Beginner
  • *
« Reply #3 on: 07 August 2010, 16:30:16 »
Vijver draait nu 1.5 jaar.... net voor de winter in gebruik genomen...gedwongen. Dus de start was al niet al te best.... maar nu moet het een keer beter gaan worden...